Vozili smo: Fiat Multipla

Multiplikacija idej

Tekst: Martin Česenj

Anatomija oblike uči, da je avtomobil lahko tudi kocka. Obrabljeni frazi »kocka je padla!« lahko torej mirne duše dodamo še eno: »kocka se pelje!« Dokaz: Fiat Multipla. Izkušnje: izpred mnogih let Vizija: je že tu!

Trik s širino je bil - še kot študija - na ogled že pred dvema letoma na pariškem avtomobilskem salonu. Področje: design. Ime: ponovitev petdesetih let, ko se je Multipla imenoval Fiat 600, mini-kombi brez pravega nosu in brez pravega zadka. Posledica: prijetno vznemirjenje mimoidočih.

Takšni spomini na prihodnost so mi všeč. Multipla je postala serijski avtomobil (temu smo bili priče pred dnevi, prav na njen uradni krstni datum, v torinskem Mirafioriju), Fiat pa je z njo zapisal spet novo avtomobilsko poglavje. Roberto Testore, Fiatov avtomobilski šef je razložil: »Pri doslej znanih enoprostorskih avtomobilih nas je motilo to, da so takšni kot železniški vagoni: dolgi in ozki.«

Fiat Multipla je kratek in širok. Zgradili so ga nad podvozjem Brave, zato je lahko krajši od štirih metrov, razširili pa so ga celo bolj kot veliko Lancio Kappo. S tem je Multipla sicer daljša od Mercedesa A, a precej krajša od Renaulta Scenica, ter odločno širša od obeh. Izziv je bil jasen: dve vrsti s po tremi sedeži omogočata zelo spodoben prtljažnik (v osnovi 430 litrov, brez zadnje sedežne vrste 1300 litrov), ne da bi bil avto mestno nerodno dolg. Širina, kaže, naj bi bila manj moteča. Približno 15-kilogramski sedeži so povsem posamične enote (sredinsko nameščena se ponašata z integriranima tritočkovnima varnostnima pasoma), ki jih je moč po mili volji prilagajati trenutnim potniško-prtljažnim potrebam in sedalnim željam ljudi na njih. Srednji sedež v prvi vrsti so zamaknili malce proti zadku, da je voznikova vidljivost vstran boljša, pa tudi bližine sopotničinih kolen je vsak pravi možak bolj vesel, kot bi bil njenih komolcev. Seveda pa ni nujno, da tam sploh kdo sedi; in, če ne, je sedež (to velja tudi za srednjega v drugi vrsti) moč zganiti v uporabno mizico s kozarčnimi utori, ali pa ga povsem izvleči, namesto njega pa vstaviti potovalni hladilnik (bolj za vodo in sokove kot za viski, to je že treba vedeti). Ker je Multipla visok avtomobil, je razmeroma visoko (in pokončno) tudi sedenje v njej, tiste, ki se treh sedežev v isti vrsti boji še iz davne Matre Bagheere, pa brž potolažim: Bagheera je bila nizek kupe, pa je plezanje vanjo bolj spominjalo na aerobiko kot na še spodobno vstopanje. Poprek skozi Multiplo pa se, če malce pretiravam, lahko sprehodite. In sedete, kamor vam ljubo.

Takšno prostorsko razkošje napoveduje že Multiplin zunanji videz: fiatovci so sklenili nos z motorjem vred »odrezati« od življenjskega pro(tako kot vitko dekle v pasu), sicer pa z izrezom od vrha do tal, kar na utesnjenih parkiriščih ni vselej uporabno, ampak svežejših zamisli še ni.

Vidljivost iz Multiple je - razen povsem nazaj - odlična, so jo pa še dopolnili: z velikima dvojnima in elektrificiranima ogledaloma. Voznik torej sedi kot na prižnici, obvladuje prostor in okolico ter se - od časa do časa - zazre pred prej omenjeni koleni.

Armaturna plošča z vsemi stikali in pririklinamj vred, pa rudi s kratko in nadvse pripravno prestavno ročico, je zbrana v romboidast oval, ki so ga vtisnili desno od volanskega obroča, vse na njem pa prijazno zasukali k vozniku. Vogala pod prednjo Šipo služita pokritima predaloma, ki nadomeščata tista odlagališča, ki jih pri običajnejših avtomobilih najdemo na sredinskemu grebenu. Tega Multipla nima. Njen pod je povsem raven in položen nad zloženko iz letvastih profilov, ki služijo za karoserijski trebuh in omogočajo ne le enostavno in zato cenejšo proizvodnjo, ampak rudi veliko možno prilagodljivost morebitnim drugačnim Multiplinim različicam.

Za zdaj je serijsko vgrajen le voznikov zračni meh (42 litrov), dvojni izključljivi meh (120 litrov) za oba voznikova sopotnika iz iste vrste ter 12-litrski bočni mehovi pa spadajo k doplačilom. Osnovna opremska paketa sta dva (SX in ELX), upoštevaje motorne pogone pa šteje Multipla zdaj štiri različice.

Bencinski motor (1,6 litra, 16 ventilov, 103 KM) je takšen kot v Bravu in v Bravi, pa tudi prijetno tih in čisto dovolj zmogljiv, a še prepričljivejši se zdi v Multipli turbodizel (z neposrednim vbrizgavanjem goriva, s tehniko skupnega voda, s hladilnikom polnilnega zraka in s 105 KM), ki ugaja predvsem zaradi izredno ugodnega navora, zelo zmerne žeje po gorivu, in z dobrimi končnimi zmogljivostmi. Izbire pa s tem še ni konec! Kdor hoče, vozi Muitiplo lahko rudi na plin (različica Blupower), ali na sprotno kombinacijo bencina in plina (različica Bipower). Motorje vselej isti, maloprej omenjeni 1,6-litrski šestnajstventilnik, plin pa obakrat metan, ki so mu pri Multipli Blupower namenili štiri posode (skupno 216 litrov) pri Multipli Bipower pa tri posode (skupno 164 litrov, ob zmanjšani (38-litr-ski) posodi za bencin. Plinske posode so vsadili v karoserijski trebuh, metan pa je vanje uskladiščen pod tlakom 200 barov. Ob vstopu plina v večtočkovni vbrizgovalni sistem motorja se tlak zniža na 9 barov. S štirimi litri metana energijsko nadomestijo liter bencina. Izbira bencin ali metan je pri Multipli Bipower zelo preprosta: voznik odloča s pritiskom na gumb in ob pomoči kontrolne lučke komaj opazni motorni trzljaj. Seveda so zmogljivostne številke tega stroja ob dotoku plina malenkostno manjše kot takrat, ko ga poganja bencin. In še napoved: približno čez leto dni bo na voljo tudi Multipla Hybrid z vnovič enakim bencinskim ter s 30-kilovatnim trifaznim asinhronim električnim motorjem ter, seveda, z možnostjo njunega medsebojnega dopolnjevanja.

Menjalnik pri že obstoječih različicah je za zdaj ročni in petstopenjski, le da so turbodizlu računsko prilagodili razmerja tretje, četrte in pete prestave, kolesa so petnajstpalčna in podvozje je podobno kot pri Bravu in Bravi: z vzmetnima nogama in s trikotnimi prečnimi vodili za prednji kolesi ter z vijačnimi vzmetmi in z vzdolžnimi vodili za zadnji kolesi. Zavore so spredaj kolutne in prisilno hlajene, zadaj pa bobnaste. Boscheva ABS in razdelilnik zavorne moči k posamičnim kolesom pa spadata med doplačila. Multiplin rajdni krog meri 11 metrov, voznikovo (ali vozničino) delo lajša volanski servoojačevalnik, volanski obroč pa je višinsko nastavljiv. Multipla je oboje: manevrsko okreten, pa tudi v celem lahkotno vodljiv avtomobil, ki mu je precej vseeno, kje ga vozite: skozi mestno središče, po podeželju ali po avtomobilski cesti.

Seveda zna Multipla - med drugim - postreči tudi s klimatsko napravo, z dodatnim grelcem dizelskega stroja, z dvodelnim strešnim oknom in z navigacijskim sistemom, katerega čitalnik je moč izpred volanskega obroča prestaviti na sredino, tik ob armaturno ploščo, da je vsem potnikom enako na očeh.

Dovolj samosvoje, moderne in privlačne, da pristojijo samosvojosti Multiple, so tudi karoserijske barve. In tako se »ednina množine« v podobi Multiple vse bolj priljublja občinstvu, ki se zbira okrog nje in v njej. Multiplikacija idej je najmanj dvojna: z obliko vsebine in z vsebino oblike. Poskus je uspel!

revija Avto, December 1998